Kortlægning af viden om og lovende praksis ved fritidsjobindsatser

Undersøgelse af fritidsjobindsatsers betydning for unges skolegang, uddannelse og beskæftigelse senere i livet.

Kortlægningen viser, at fritidsjobindsatser skaber positive forandringer hos de unge, der deltager i indsatsen. Deres personlige, faglige og sociale kompetencer styrkes, og de klarer sig bedre i forhold til skolegang, uddannelse og beskæftigelse senere i livet end unge, der ikke har haft et fritidsjob. Effekterne er særligt store for minoritetsetniske unge, hvis forældre har en lav tilknytning til arbejdsmarkedet.

En fritidsjobindsats kan derfor være et virksomt redskab i kommunens samlede integrationsindsats målrettet unge.

Kortlægningen bygger på et litteraturstudie af danske undersøgelser på området, en afdækning af fritidsjobsindsatser i kommunerne og andre relevante aktører ud fra Socialstyrelsens model for lovende praksis samt casestudier af seks fritidsjobindsatser, som har en lovende praksis.