Guide til interkulturelle samtaler om beskæftigelse og helbred

Guide og værktøjer til kommunale medarbejdere, som oplever, at helbredsudfordringer, dårlig kommunikation og ustabilt fremmøde udfordrer den integrationsindsatsen.

I forbindelse med den beskæftigelsesrettede integrationsindsats kan den kommunale medarbejder opleve særlige udfordringer, fx:

  • at borgeren har ustabilt fremmøde og hyppigt sygemelder sig fra aktiviteter, samtaler eller i virksomheden
  • at helbredsudfordringer og klager over smerte fylder i samtaler med borgeren, så det er vanskeligt at få fokus på beskæftigelse
  • at borgeren ikke følger kommunens anbefalinger eller deres behandling
  • at kommunikationen med borgeren går i hårdknude, så man taler højere eller gentager sig selv i forsøget på at få sit budskab igennem
  • at borgeren ikke har tillid til medarbejderen, eller at borgeren føler sig diskrimineret
  • at forløbet med borgeren mangler progression

Guiden er baseret på en interkulturel tilgang, hvor samtalerne mellem medarbejder og borger kan ses som (kultur)møder mellem forskellige forståelser af spilleregler i den kommunale indsats, på arbejdsmarkedet og i forhold til sygdom og helbred.

Guidens mål er at sikre, at medarbejder og borger forstår hinanden, og at man fanger misforståelser og kan arbejde i samme retning mod beskæftigelse.

Guiden indeholder en række praktiske værktøjer, der kan understøtte samtalen med borgeren. De fleste værktøjer er visuelle, og der er ark med illustrationer, man kan bruge direkte i samtalen.

Guiden inkl. arkene kan downloades i sin helhed, og derudover kan de enkelte ark downloades og printes til brug i samtalen. Det er tanken, at man kan skrive og tegne på arkene, som det passer i den enkelte samtale.