Guide og værktøjer til kommunale medarbejdere, som oplever, at helbredsudfordringer, dårlig kommunikation og ustabilt fremmøde udfordrer den integrationsindsatsen.
I forbindelse med den beskæftigelsesrettede integrationsindsats kan den kommunale medarbejder opleve særlige udfordringer, fx:
Guiden er baseret på en interkulturel tilgang, hvor samtalerne mellem medarbejder og borger kan ses som (kultur)møder mellem forskellige forståelser af spilleregler i den kommunale indsats, på arbejdsmarkedet og i forhold til sygdom og helbred.
Guidens mål er at sikre, at medarbejder og borger forstår hinanden, og at man fanger misforståelser og kan arbejde i samme retning mod beskæftigelse.
Guiden indeholder en række praktiske værktøjer, der kan understøtte samtalen med borgeren. De fleste værktøjer er visuelle, og der er ark med illustrationer, man kan bruge direkte i samtalen.
Guiden inkl. arkene kan downloades i sin helhed, og derudover kan de enkelte ark downloades og printes til brug i samtalen. Det er tanken, at man kan skrive og tegne på arkene, som det passer i den enkelte samtale.
Guide til interkulturelle samtaler om beskæftigelse og helbred (pdf)
Oversigt over de interkulturelle værktøjer (pdf)
Ark 1: Jobcentret og to veje til job – Vej 1 (pdf)
Ark 2: Hvad skal afklares? (pdf)
Ark 3: Jobcentret og to veje til job (pdf)
Ark 4: Hvordan kan man arbejde, når man er syg? (pdf)